کد مطلب:173035 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:170

بازگشت به جاهلیت
این عامل از خطرناك ترین عوامل انحراف خواص محسوب می شود. در صدر اسلام برخی از خواص هنوز سنت های جاهلی را ترك نكرده بودند. مبارزه ی پیامبر با این سنت ها موقتا این آتش را خاموش كرد. ایشان در خطبه ی حجة الوداع بر ابطال تمام سنت ها و قوانین جاهلی تأكید كردند، اما عده ای از خواص در یكی دو ماه باقی مانده از حیات آن حضرت نیز با اتكا بر همان سنت های جاهلی، برخوردهایی با آن حضرت و دستورهایشان كردند. نپذیرفتن اسامة بن زید به بهانه ی كمی سن یا اعتراض اعرابی گستاخ و بی شرم به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در انتخاب علی علیه السلام به جانشینی و تقاضای نزول عذاب ( سئل سائل بعذاب واقع ) [1] و تجمع در سقیفه، متأثر از این عوامل بود. زیرا آنها برای اثبات حقانیت خود دلایل دینی ارائه نكردند، بلكه فقط استدلال های قبیله ای و جاهلی مطرح كردند. پنجاه سال پس از ظهور اسلام و برتری دادن ملاك تقوا و اخوت بر معیارهای جاهلی، هنوز در اندیشه افرادی مانند «اشعث بن قیس» و بسیاری از همفكرانش، «نزار» و «مضر» در مقابل یكدیگر قرار می گیرند و در مقابل پیشنهاد امام علی علیه السلام، برای حكمیت عبدالله بن عباس


می گویند: به خدا سوگند، نمی گذاریم دو نفر از قبیله «مضر» برای ما حكمیت كنند.


[1] معارج (70) آيه ي 1.